Salat ı tefriciye okumak şirkmidir ?

Salat ı tefriciye okumak şirkmidir ?
3 Nisan 2011 tarihinde eklendi, 1.702 kez okundu.

Bu videoyu seyreden herkes ,yıllardır okuduğumuz büyük salavat ,salat ı tefriciyenin gerçekten Allah a ortak koşmak olup olamayacağının cevabını arayacaktır..Umarım bu yazı sorulara cevap olur…

-Et Tefriciyye ya da en Nariyye diye meşhur salavat metni bildiğim kadarıyla meşhur sufi İbn Arabi’nin ilhamla öğrendiği ve öğrencilerine öğrettiği salavat ve dualardandır .

-Dua ve niyazlarımızda illa da asrı saadette bilinen ya da efendimizden nakledilen bir cümleyle dua ve niyazda bulunmak gibi bir dini zorunluluk yoktur.

Duada asıl olan müminin rabbinden ihtiyacı olanı istemesidir. Bu birinci tür duadır .

Rabbine dua ederken ona peygamber efendimizden nakledilen tarzda ve ifadelerle dua edilmesi de dini şeairdendir. Bu da ikinci tür duadır.

Duanın her iki boyutuyla amel edip salat ve selam getirirken efendimizi överek dua etmek ve Allahtan birşeyler istemek (yasaklayan bir nas olmadığı için ve bid’atle alakası olmadığı için …) caizdir.

Bu çerçevede sorunuza bakarsak peygamberimizden böyle bir dua nakledilmediği için caiz değildir ya da bidattır, bu sebepten caiz degildir, demek kanaatimce bir algılama zaafiyetidir.

-Allah teala , peygamberimize salat ve selam da bulunmamızı emretmiştir.

Peygamberimiz kendisi için için makamı mahmudu istememizi emretmek suretiyle bizi ona salat ve selama teşvik etmiştir. Her ezandan sonra bunu okuyoruz.

– Yalnızca şu metinle salatı selam getirin gibi bir kısıtlama ifade eden nas yoktur.

Ayet genel emir ifade etmektedir. peygamberimiz bir kısıtlayıcı ifade kullanmamıştır.

Salat ve selam adabıyla alakalı İslam ulemasının yazdıkları ,tasnif ettikleri çok sayıda risale vardır. Oralarda değisik metinlerle salatı selam örnekleri vardır.

Onları okumak bile bu bakış açısının zayıflığını ve tutarsızlığını anlamaya yeter .

-Peygamberimiz sahabiye kendisini vesile ederek Allah’a duada bulunmasını bizzat kendisi öğretmiştir. Ve ihtiyacın olunca gene böyle yap demiştir. Peygamberimizi medh ederek anmak Allaha şirk koşmak olmaz.

Yalnızca Allahtan yardım dilemek emri ile dünyevi ya da uhrevi işlerde birbirimizden yardım istememiz nasıl çelişmiyorsa : Allah rasulune övgüde bulunarak Allaha onu aracı kılmak da şirk değildir.

Bunu yapan insan, Allahın var ve bir olduğuna inanıyor noksanlıklardan onu tenzih ediyor ,kemal sıfatlarla muttasıf olduğuna itikad ediyor.

Böyle inanan birisinin bir peygambere sevgi ifadesi kullanması nasıl şirk olabilir.

Olsa olsa belki sevgi ifadesinde dini ölçüleri ihlal etmek durumuna düşmüş olabilir o kadar. O da bu metinde söz konusu degildir.

-Tefriciye’nin metni (tercemesi) şöyledir.

(Ey noksanlıklarda yuce ve kemal sıfatlarla muttasıf olan Allahım ( bu cümleyi terceme etmeyi unutmuş. Bu cümle olunca Allaha niyazda bulunulduğu ve bu cümleleri söyleyenin peygamber efendimizi Allah yerine koymadığı anlaşılır. )

Onun vasıtasıyla problemlerin çözüldüğü [1]
Sıkıntılardan vasıtasıyla kurtunulan [2]
İhtiyacların aracılığıyla giderildiği
Rağbet ettiklerimize vasıtasıyla ulaştığımız [3] peygamberimize sen salat ve selam et
Bu Allahtır burada bize Allah tarif ediliyor ama peygamber gösteriliyor. Bu peygamberimize hakarettir… Ömer’e götürür teslim ederdi….
Allah rasulune kimsenin hakaret etmeye hakkı yoktur ….)

Sübhanallah

Cümlenin başında ey Allahım … sonunda da peygamberine salat ve selam et deniliyor.

Ama: Allahın emri var diye yapılan bu salata ve peygambere övgüye; – bu tür bir övgü ancak Allaha yapılabilir bahanesiyle yanlıştır, değerlendirmesinde bulunuluyor.

-Konuşmacının işaret ettiği luğavi tevcihler de dikkate alınsa yine de sakındırdığı şeyler sözkonusu olmaz .

Şöyle ki ; Sıkıntıları gideren de denilse sıkıntıların aracılığıyla giderildiği de denilse bunda bir beis yoktur. Bir kul hidayet eden diye vasfedilebilir. Hidayete vesile olduğu kasdedilerek tabii…

Allah Teala ayette ‘şüphesiz sen en doğru ya hidayet edersin’ [4] buyurmuştur.

Allaha has manasıyla hidayet etmek ise yalnızca Allah hakkında itikad edilip kullanılır.

Bu manada Allah Teala ‘sen sevdiklerini hidayet edemezsin ama Allah dilediğini hidayet eder’[5] buyurmuştur.

Yani Salat – selam yardım- fayda – zarar vermek , hidayet etmek- sapıtmak gibi kavramlar Allah hakkında kullanılması caiz olan manalarıyla Allah hakkında, kullar hakkında kullanılması caiz olan manalarıyla kullar hakkında kullanılması caiz olan kavramlardır .

Tefriciye’de de bu çerçevede kullanımlar vardır. Ama en basit dini kültürle bunlar anlaşılabilir …

Muhammed Önder

________________________________________
[1] Onun vasıtasıyla problemlerin çözüldüğü doğrudur. Kulluk ederken de günlük hayatımızda da ahirette de çözülmeyen problemler Allah rasulunun rehberliginde, aracılığıyla ve şefaatıyla çözüldü ,çözülecek .O bizim için istiğfar etse ; Allah onun istigfarını reddetmeyeceğini vad etmiştir.
Şu ayete bakın .

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمْ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً (64) فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيما 65
Nisa 64-65
(Onlar nefislerine zulmettiklerinde sana gelseler ve Allaha istiğfar etseler Allah rasulü de onlar için istiğfar etse Allahı tevbelerini kabul eder ve onlara çok merhametli bulurlardı.
Rabbine yemin olsun ki seni aralarındaki şeylerde hükmettirmedikleri ve hükmüne de en ufak bir rahatsızlık duymadan rıza göstermedikleri sürece iman etmiş olmazlar….)

Şimdi bir insan gitse, Allah rasulune bana istigfar et dese, anlamayan biri diyebilir ki Allaha git istiğfar ona yapılır bunun vechi vardır . Tevbeleri yalnız Allah kabul eder ve yalnız ona tevbe edilir. Bu konuşmadaki ifadeler buna benziyor.
Ama Allah rasulune giden, ayetteki mana ile gitse bu Allahın emrini yerine getirmektir. Allah Teala ayette Peygamberin aracılığını af isteyenler için günahları affetme vesilesi kılmıştır. Aynı şekilde Allahın kanunlarıyla hükmetmeyenler kafirlerdir şeklinde ayet var iken peygamberin hükmetmesine Allahın hükmünden başka her ne varsa ona başvurmak küfürdür dese bu değerlendirme zafiyeti olur. Peygamberin hükmü de Allahın hükmüdür çünkü… Diğer taraftan helali haram , haramı helal kabul ve itikad etmedikçe başka kanunlarla amel etmek insanı dinden çıkarmaz . Fiilin derecesine göre insan belki günahkar olur.

[2] Sıkıntılardan vasıtasıyla kurtunulan dünya da savaşlarda muzafferiyet , ahirette hesap günü bekleyişin son bulması vs. onun duasıyla oldu ve olacaktır. Bunun neresi şirk . O alemlere rahmet olarak gönderilmiştir.

[3] İhtiyacların aracılığıyla giderildiği rağbet ettiklerimize vasıtasıyla ulaştığımız diye nitelenen Allah’ın peygamberidir. Kulluk ihtiyacımızı onun öğrettiği gibi yapıyoruz , Allah’ı onun tanıttığı gibi tanıdık. Onun rehberliğiyle kavuşmayı arzuladığımız Allaha ve rızasına ulaşıyoruz. Peygamberden beklenilmesi inancımızla çelişmeyecek bir mana da bu duygular ona beslenilmektedir. Bu övgüler ona yapılmaktadır.
[4] Şura 52
[5] Kasas 56

Etiketler:

Salat ı tefriciye okumak şirkmidir ? Konusuna 16 Yorum Yapıldı
  1. Meliha diyor ki:

    Çok sevip saydığımız birisi, istifade ettiğimiz ve de. Ama her fikrine katılamıyorum…

    1. rumma diyor ki:

      Bu tür fikirlerine katılmak mümkün değil cidden…:)

      sevgiler

  2. fatma74 diyor ki:

    Benim çok sık okuduğum bir selavattır. Anlamıda çok güzeldir şirk olarak hiç bir müslüman bunu okumaz .Böyle fikirleri nerden çıkarıyorlar anlamıyorum.Peygamberimize övgü nasıl yanlış anlaşılabilir. O hertürlü övgüye layıktır. Bizde Peygamberimiz S.A.V aracılığıyla dularımızın kabulunü istiyoruz. Bunun neresinde şirk var anlamıyorum.Böyle yazıları okuyunca üzülüyorum gerçekten.

    1. rumma diyor ki:

      Fatma hanım, yazıyı iyi okumadınız sanırım ,yada sadece başlığa bakarak videoyu izlediniz :) Alt kısımdaki yazı videoya cevap niteliğinde bir tür reddiye… size can ı gönülden katılıyorum..

      sevgiler

  3. eda diyor ki:

    Ehli sünnet dışı konuşan birinden böyle şeyler beklenir.Bilindiği gibi bu kişi EFENDİMİZİ alçaltıcı konuşmalar yapmaktadır.Ali Eren ve Cübbeli hocamız buna reddiyeler yazmaktadır.İlgilenenlere Ariran Dergisini tavsiye ederim.Bu zatın yaptığı yanlışlarve EFENDİMİZ hakkındaki sözlerini açıkça görürsünüz.ALLAH herkese basiret versin.

  4. Cahide diyor ki:

    Bu yıllardır konuşulan bir mevzu. Kesinlikle sonradan çıkarılmış bir bidattir. Bu konuları konuşmaya korkuyoruz ama konuşulmadan da çıplak olan farkedilemiyor.

    Ayrıca Mustafa hoca'ya laf söyleyenler bilmemliler ki, kimse mükemmel değil. Herkesin doğru ve yanlışları var. Bir kaç yanlışından dolayı bir mümini silip atma gibi bir lüksümüz yok…

  5. eda diyor ki:

    Elbette kimse mükemmkel değil.Lakin bu kişinin söyledikleri yabana atılır cinsten değil.Konuştuklar ayet ve hadisler olunca sözde hoca kisvesine bürünüp yanlışhükümler verince EL HAK doğruyu söyleriz.Bu kişi değilmiki milleti hayızlı halde camilere sokan,hayızlı halde oruç tutturan daha örnakleri çoğaltabileceğimiz yanlşlarlainsanların kafasını karıştırandır.Nee diyelim bile bile bunların peşinden gidenlere RABBİM HAKİKATİ göstersin.Kendisine de pişmanlık nasip eylesin.Rabbü Teala ahirette cümlemizin yüzünü ak eylesin vesselam…

  6. rabia diyor ki:

    ya kesinlikle katılmıyorum. fakat şuna dikkat çekmek isterim ki fikriniz ne olursa olsun kesinlikle böyledir yada şöyledir demeye hiç birimizin hakkı yok. hoşgörü çerçevesinde fikrinizi ortaya kayobilirsiniz fakat kesinlikle böyledir bidattır demeye hakkımız yok kesin bilgilere ulaşmadan. ben size surenin anlamını vereyim isterseniz ,mealini ;

    “Allahım! Bizim Efendimiz Muhammed’e (sav) kusursuz bir salât ve rahmet, mükemmel bir selâm ve selâmet vermeni diliyoruz. O Peygamber ki, onun hürmetine düğümler çözülür, sıkıntılar ve belalar onun hürmetine açılıp dağılır, hacet ve ihtiyaçlar onun hürmetine yerine getirilir. Maksatlara O’nun hürmetine ulaşılır, güzel sonuçlar O’nun hürmetine elde edilir. O’nun şerefli yüzü hürmetine bulutlardaki yağmur istenilir, Allah’ım, onun ehl-i beytine, ashabına da her göz kırpacak kadar zamanda (her an, saniye) her nefes alacak zamanda sana malum olan varlıklar sayısınca salât et.” (insafla bakan herkesin görebileceği gibi Efndimiz'i öven, bir dua)

  7. rabia diyor ki:

    ayrıca bu anlamlı yazı için blok sahibini kutluyor,teşekkürlerimi sunuyorum.bunu ilk defa gördüm,yani böyle bi sorunun,problemin varlığını fakat duyarsız kalmayıp açıklayıcı cevaplar verdiğiniz için tekrar teşekkür ediyorum. Allah yardımcınız olsun,başarılar

  8. tub@ diyor ki:

    hiç bilenle bilmeyen bir olur mu…ayet-i kerime…

    not: cahide abla.ya katılıyorum..

    saygılar

  9. feyza diyor ki:

    EDA ya: Insanlara etiket takmak ne kadarda kolay. Bu insan söyledir böyledir demeden önce bir düsünmek lazim degil midir? Hakkina giriyorsunuz. Onun Allah katindaki degerini bilemeyiz. Hic kimsenin Allah yanindaki degerini biz bilemeyiz…

  10. Cüneyd diyor ki:

    BU MUSTAFA İSLAMOĞLUNUN BABASI MAHMUD EFENDİ HZ LERİNE BİZZAT MEKTUP YAZDI OĞLUM YANLIŞ DÜŞÜNCELERİNDEN İNSANLARI RABBİM MUHAFAZA ETSİN DİYE DAHA NE SAWUNUYORSUNUZ BU BASİRETSİZİ HAKARET ONDA KÜÇÜMSEME ONDA NE ARARSAN VAR HEMDE EFENDİMİZE HAKARET DE EDİYOR BU KADINLARA ÖZEL GÜNÜNDE NAMAZ KILIN DİYOR TAVAF EDİN DİYOR BUYRUN YORUM SİZİN HANIMLAR

  11. Cüneyd diyor ki:

    VELHASIL KENDİ ŞİRKTE HABERİ YOK ALLAH ŞERLERİNDEN MUHAFAZA ETSİN AMİN

  12. ilhan diyor ki:

    Yazık. Yazık ki ne yazık. Bir alime dil uzatmak bu kadar mı kolay oldu! Cübbeli hocayı yada Ali Eren hocayı pek görüş olarak beğenmem ama islamın bir üyesidirler ve görüşlerinin bir kısmına katılmam ve saygı duyarım neden sizde aynı şekilde davranmazsınız ki? Mustafa hoca delilsiz konuşmaz sizlerde menkıbe hikaye dışında delillerinizi söylersiniz ve susarsınız iftira atmazsınız. Tabi cemaat taasubu gözünüzü ve gönlünüzü kör etmediyse!

  13. ruyagunlug diyor ki:

    iman ve şirk kavramlarında taklid olmaz. herkes bir başkasına ihtiyaç duymadan bu konularda yeterlilik sahibi olmalıdır.

    tefriciye metnindeki lafızlerın manasından şirk gerekir diyen iman ya da şirki bilmiyor demektir.
    AŞAĞIDAKİ METNİ TEKRAR OKUYUN . SONRA BİR KENARA ÇEKİLİP DÜŞÜNÜN
    EY ALLAHIM DİYE BAŞLAYIP PEYGAMBERİMİZE SALAT VE SELAM VEREREK ONU ALLAHIN KURANINDA PEYGAMBERİN SÜNNETİNDE ANDIĞI İFADELERLE ANIYOR. ahzab 56 bakın
    إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيما
    ALLAH VE MELEKLERİ PEYGAMBERE SALAT EDERLER EY İMAN EDENLER siz de ona SALAT VE SELAM EDİN
    parantez içinde mustafa beyin tefriciyeyle alakalı ders videosundaki sözlerinin metinini vereceğim . tefriciyeye şirk dediği cümleleri iyi okuyun .sonra videoyu tekrarseyredin .
    sonra bu parantez içindeki metnin de yeraldığı ilk yazımı okuyun ve oradaki 1,2,3, nolu dipnotları da okuyun .
    (-Tefriciye’nin metni (tercemesi) şöyledir.

    (Ey noksanlıklarda yuce ve kemal sıfatlarla muttasıf olan Allahım ( bu cümleyi terceme etmeyi unutmuş. Bu cümle olunca Allaha niyazda bulunulduğu ve bu cümleleri söyleyenin peygamber efendimizi Allah yerine koymadığı anlaşılır. )

    Onun vasıtasıyla problemlerin çözüldüğü [1]
    Sıkıntılardan vasıtasıyla kurtunulan [2]
    İhtiyacların aracılığıyla giderildiği
    Rağbet ettiklerimize vasıtasıyla ulaştığımız [3] peygamberimize sen salat ve selam et
    Bu Allahtır burada bize Allah tarif ediliyor ama peygamber gösteriliyor. Bu peygamberimize hakarettir… Ömer’e götürür teslim ederdi….
    Allah rasulune kimsenin hakaret etmeye hakkı yoktur ….)mustafa beyin videosundan yapılan alıntının metni burada bitti.

    mustafa bey daha müşterek kavramların kullar için kullanıldığında kul hakkında caiz olan manalarının olduğu , Allah için kullanıldığında yalnızca Allah hakkındaki manaların kasdedileceği hakikat ve ayrımının farkında değil.

    bu yorumu yazan şahıs ta ya farkında degil yada başlangıçta yazdığım metne dipnot olarak konulan delilleri okumamış

    mustafa bey hakkında sorduğunuz hocamıdır soruusu için
    -kendisi el ezher mezunu değildir. el ezherde herhangi bir hocadan okumamıştır. kahirede bir sebeple bir müddet ikamet etmiş ve türkiyeden etrafına topladığı bazı ögrencilerle meşgul olup bir müddet sonta tr ye geri dönmüştür.
    – esasen sitesi ve mailleri ortalıktadır. ona yazıp el ezherden mezun olup olmadığını ve orada bir tek hocadan ders alıp almadığını sorabilirsiniz .
    selamlar

  14. Ali emiroğlu diyor ki:

    Birisi Allah rızası için (bakın Allah rızası diyorum )bir şeyi net
    söyleyebilirmi .Bu şahıs videoda diyorki “sıkıntıları kendi çözen yada
    aracılığıyla çözülen ” ordaki bihi’nin anlamına göre değişir”.Bu
    nedemek bunun tam tercümesinde hangisi doğru …onun vasıtasıla mı çözülür yoksa
    kendisimi çözer diyor.

Sayfa başına git